marți, 6 septembrie 2011

CURS 2 MEMORIA -Memoria primara

   Memoria principala (main memory, physical memory) este folosita pentru memorarea instructiunilor care vor fi executate de procesor, precum si a datelor folosite de acestea. Din punct de vedere al caracteristicilor de functionare, memoria principala este o memorie de tip volatil, adica pierde informatia în momentul deconectarii tensiunii de alimentare. Varianta constructiva care corespunde memoriilor volatile poarta numele de RAM (Random Access Memory, memorie cu acces aleator). Termenul de aleator provine datorita faptului ca locatiile memoriei pot fi accesate în orice ordine, în timp ce initial, memoriile puteau fi aceesate doar secvential, adica în ordinea locatiilor. Denumirea de RAM s-a pastrat pâna astazi, desi caracteristica principala a acestor memorii este ca pot fi scrise sau citite de un numar nelimitat de ori. Dupa principiul de functionare, exista doua tipuri de memorii RAM: statice (static
RAM, SRAM) si dinamice (dynamic RAM, DRAM). Memoriile SRAM sunt construite pe baza unor circuite numite bistabile (6 tranzistoare pentru un bit), sunt foarte rapide, având un timp de acces de 2 ns sau mai putin. În schimb, ocupa un spatiu relativ mare si au un pret ridicat. Sunt utilizate, asa cum se va vedea, la memoria intermediara. Memoriile DRAM sunt construite cu ajutorul unor capacitati care pot fi încarcate sau descarcate (1 tranzistor si un condensator pentru un bit). Deoarece sarcina tinde sa se piarda, memoriile DRAM trebuie reîncarcate (refresh) la fiecare câteva zeci de microsecunde. Au o densitate mai mare de biti per cip, din acest motiv fiind mai ieftine. Sunt însa mai lente decât cele de tip SRAM, având un timp de acces de zeci de ns (de la 50 ns, si mai recent 10 ns). Sunt folosite pentru implementarea memoriei principale la PC. La rândul lor, memoriile DRAM au fost concepute în mai multe variante, fiecare urmarind îmbunatatirea performantelor: FPM DRAM (Fast Page Mode DRAM) EDO RAM (Extended Data Out RAM). Aceste prime doua variante nu se mai folosesc în prezent. SDRAM (Synchronous DRAM) DDR SDRAM (Double Data Rate SDRAM), reprezinta o varianta îmbunatatita a memoriei SDRAM, deoarece realizeaza doua transferuri pe un ciclu de tact: unul pe front crescator, iar celalat pe front descrescator.

Pe lânga varianta initiala DDR SDRAM, au aparut variantele DDR2 si DDR3 SDRAM.

RDRAM (Rambus DRAM), este un tip de memorie complet nou, în care datele circula în pachete de 16 biti dar cu o viteza mai mare. A fost promovata pe piata în jurul anilor 2000 dar nu a avut succes, si ca urmare în momentul de fata este folosita relativ putin.O memorie RDRAM arata ca in imaginea alaturata:
         

              Din punct de vedere constructiv (fizic), memoriile DRAM sunt realizate sub forma de circuite integrate (cipuri), care au diferite capacitati de memorare si diferite viteze de transfer.




În prezent, varianta constructiva folosita în PC-uri pentru memoria principala este realizata pe o placa de dimensiuni reduse (modul), care contine 8 sau 9 cipuri, si un mare numar de contacte (pini). Aceasta placa se introduce într-un conector special existent pe placa de baza a PC-ului. Pentru primele tipuri de memorii, FPM si EDO, au fost folosite modulele SIMM (Single Inline Memory Module), care actualmente se folosesc mai rar. Memoriile de tip SDRAM si DDR SDRAM sunt realizate sub forma modulelor DIMM (Dual Inline

Memory Module). Ambele module, SIMM si DIMM au contacte (pini) pe ambele


fete, deosebirea fiind ca la SIMM contactele de pe o parte si de pe cealalta sunt identice (conectate între ele), în timp ce la DIMM sunt diferite. În plus, modulele SIMM contin memorii la care magistrala de date este de 32 de biti, iar cele de tip DIMM contin memorii cu 64 de biti. Un modul DIMM exista în diferite variante în functie de numarul de contacte: 100,...,204, 214, 240, corespunzând la diferite tipuri functionale (SDRAM, DDR, DDR2, DDR3) si capacitati. Trebuie mentionata si varianta SO-DIMM (Small Option DIMM), folosita pentru sisteme de mici dimensiuni (laptop, ruter, etc.) Oricare din aceste module pot avea capacitati de 128 MB, 256 MB, 512 MB, 1024 MB (1 GB), 2 GB sau 4 GB. Pe placa de baza a PC-ului exista 2, 3 sau 4 conectoare pentru astfel de memorii, în care pot fi introduse module, astfel rezultând capacitatea totala a memoriei. Trebuie precizat ca aceste tipuri de memorii nu sunt compatibile, în sensul ca nu se poate înlocui un tip de memorie cu un altul (de exemplu, o memorie DDR RAM cu una DDR2 RAM sau invers).
În aceste sens, în functie de principiul de functionare si numarul de pini, modulele DIMM au câte o crestatura (cele pentru DDR, DDR2 sau DDR3), sau 2 (pentru SDRAM) care permite montarea corecta în soclurile de pe placa de baza .

Fiecare placa de baza admite un anumit tip de memorie RAM, în functie de care contine soclurile (conectorii) adecvate.Capacitatea maxima a memoriei RAM care se poate pune într-un PC depinde însa de structura placii de baza a PC-ului.
Actualmente se pot pune memorii pâna la ordinul a 8-16 GB. Calculatoarele de tip server pot avea memorii de peste 16GB. Pe lânga capacitate, a doua caracteristica importanta a memoriilor este viteza. În prima faza, viteza este exprimata cantitativ prin timpul de acces (timpul necesar pentru realizarea transferului în/din memorie). Totusi, în practica, viteza este caracterizata adesea prin latimea de banda (bandwidth), adica cantitatea de informatie transmisa în unitatea de timp. Ea se determina prin produsul dintre frecventa semnalului de tact din magistrala de date a memoriei si numarul de octeti pe care se face transferul si se masoara în MB/s (1 MB/s reprezinta 106 octeti pe secunda!). Frecventa din magistrala memoriei poate sa fie identica sau nu cu cea din magistrala Front Side Bus (FSB), dar sigur mai mica decât cea a procesorului. De exemplu, la un procesor Pentium III cu frecventa procesorului de 1,2 GHz, folosind o memorie de tip SDRAM, frecventa magistralei memoriei este de 133 MHz., iar magistrala de date are 64 biti. Atunci, latimea de banda este: 133,33 MHz × 8 B = 1064 MB/s. Inversul frecventei de tact, adica 1/133,33 MHz=7,5 ns trebuie sa corespunda în acest caz cu timpul de acces al memoriei (acesta poate fi eventual mai mic). Pentru procesoarele dual core sau quad core frecventa magistralei (FSB) poate fi 1066 MHz sau 1333 MHz.Pentru a preciza viteza unui modul de memorie, se specifica de catre producator fie frecventa magistralei (PC 100, PC 133, pentru module SDRAM) sau latimea de banda (PC-1600, PC2-3200, PC3-6400 pentru module DDR-SDRAM).Latenta unei memorii se exprima sub forma unui sir de 4 numere, exprimate în cicluri de tact, tCAS-tRCD-tRP-tRAS. Aceste numere reprezinta întârzierile care se produc în procesul de accesare a memoriei si depind de modul în care este organizata o memorie,asemamator cu o matrice cu linii si coloane. Latenta poate influenta valoarea ratei de transfer, în sensul cresterii ei, daca de exemplu primul timp, tCAS (column acces strobe time) se micsoreaza prin intermediului programului de configurare BIOS setup. Acest lucru poate duce însa la instabilitatea sistemului.
Alte probleme legate de memorii:
-protectia antistatica (înainte de montarea în interiorul calculatorului, persoana respectiva trebuie sa se descarce de electricitate statica prin atingerea cu mâna a carcasei calculatorului);
-atasarea unor radiatoare sau ventilatoare în scopul racirii memoriilor
La fel ca si capacitatea maxima a memoriei, si frecventa magistralei de memorie, este o caracteristica a placii de baza. În functie de valoarea acesteia se aleg memoriile care se pot introduce pe o placa de baza. Informatia înscrisa în memoriile RAM poate fi afectata însa de erori, adica inversarea bitilor. Exista posibilitatea detectarii sau corectarii erorilor, însa aceasta necesita biti suplimentari, si, respectiv, costuri suplimentare.
O metoda pentru detectarea erorilor este paritatea. Astfel, la fiecare octet, se adauga un al 9-lea bit, a carui valoare este 1 daca cei 8 biti contin un numar par de valori 1 logic, sau 0 în caz contrar.
Exista trei tehnici de protectie împotriva erorilor la memoriile moderne:
-fara paritate, nu au practic nici o protectie împotriva erorilor;
-cu paritate, pot detecta erorile;
-ECC (Error Correcting Code), pot corecta erorile.
Când detecteaza o eroare de paritate, circuitele de verificare a paritatii de pe placa de baza, genereaza o întrerupere, care îndreapta atentia sistemului asupra erorii. Urmeaza lansarea în executie a unei rutine (program) din memoria ROM, care ofera optiunea alegerii între repornirea sistemului si ignorarea erorii.


 Memoria intermediara sau cache a fost introdusa în scopul cresterii vitezei de lucru a UCP. Ideea de baza a memoriei intermediare este
urmatoarea: cuvintele de memorie cele mai frecvent utilizate sunt pastrate în memoria intermediara; doar când UCP nu gaseste un cuvânt îl cauta în memoria principala. Problema care se pune este în ce mod si când se aduc cuvintele de memorie din memoria principala în cea intermediara. Controlerul de memorie cache îndeplineste aceasta functie. În acest sens, se stie  ca instructiunile unui program sunt continute în locatii de memorie succesive. Doar când se fac ramificatii sau apeluri de subrutine, octetii corespunzatori instructiunilor sunt în zone
diferite. Astfel, când un octet este referit de catre UCP, atât el cât si o parte dintre vecinii sai sunt adusi din memoria principala în memoria intermediara. În acest fel, la urmatoarele referiri, octetii sunt adusi din memoria intermediara, adica mult mai rapid.
O posibila dispunere a UCP, memoriei intermediare si memoriei principale este prezentata în figura alaturata:
 Din punct de vedere logic, memoria intermediara este între
UCP si memoria principala. Din punct de vedere fizic,
întreaga memorie intermediara se afla în UCP desi initial o parte a memoriei intermediare  era plasata pe placa de baza.

În momentul în care PC-ul începe functionarea, microprocesorul acestuia trebuie sa gaseasca undeva instructiunile necesare. Locul ideal pentru instructiunile respective este memoria de tip ROM (Read Only Memory, memorie doar pentru citire). Caracteristica principala a acestei memorii este ca pastreaza informatia si dupa deconectarea tensiunii de alimentare, din acest motiv ea se numeste nevolatila. În PC, memoria ROM are alocat un interval de adrese din spatiul memoriei RAM, adica se poate spune ca face parte din memoria RAM. Plecând de la varianta initiala ROM (care poate fi înscrisa o singura data de catre producator), au aparut apoi memoriile de tip PROM –  Programmable ROM (care pot fi scrise tot o singura data, dar de catre utilizator), EPROM-Erasable PROM (acestea pot fi sterse prin iradiere la o radiatie ultravioleta timp de 15 minute si bineînteles rescrise). În fine, varianta EEPROM – Electrical EPROM, poate fi stearsa electric, prin aplicarea unor impulsuri, în timp ce circuitul este pe placa în care functioneaza în mod normal. Înscrierea se face cu circuitul în acelasi loc, spre deosebire de EPROM care necesita scoaterea circuitului si introducerea într-un echipament special. EEPROM nu poate intra în competitie cu DRAM sau SRAM pentru ca este mai lent si mai scump. O varianta recenta de EEPROM este memoria flash, care poate fi scrisa si stearsa la nivel de blocuri de octeti, fiind folosita la camere video digitale telefoane sau alte aparate digitale.

La un PC, memoria ROM, este neceesara pentru înscrierea unui software numit ROM BIOS (Basic Input Output System)

sau simplu BIOS. BIOS-ul contine programele de pornire si driverele care actioneaza ca interfata cu hardware-ul de baza din sistem (tastatura, hard disc, unitatea de discheta, etc.). În afara de cipul ROM de pe placa de baza, exista cipuri ROM si pe unele placi adaptoare cum ar fi placa video.


Pe placa de baza mai exista o memorie numita RAM CMOS. Aceasta contine parametrii ceasului de timp real (data, ora) precum si parametrii de configurare (pentru hard disc, etc.). Cipul RAM CMOS pastreaza informatia la deconectare, deoarece este alimentat de la o baterie. Tehnologia CMOS permite un consum foarte mic (1 microA). O parte a programului BIOS, numita BIOS setup, citeste acesti parametri sau permite utilizatorului sa-i modifice. Capacitatea acestei memorii este de 64 octeti. Pe lânga varianta clasica cu baterie separata (de litiu, miniaturala), exista si variante constructive care contin în aceeasi capsula circuitul RAM CMOS cât si bateria. Capacitatea cipului ROM care contine BIOS-ul este în mod uzual de 128 KB, dar poate ajunge la 256 KB, 512 KB sau chiar câtiva MB, si este realizat în tehnologie
EEPROM sau flash EEPROM. Rularea de catre PC a BIOS-ului se face la conectare si are ca scop final încarcarea sistemului de operare.
Deoarece este realizata într-o tehnologie Flash EEPROM, tot aici trebuie amintita memoria numita Memory Stick sau USB mini drive. Este realizata pe un dispozitiv de dimensiuni reduse, se conecteaza la portul USB  al calculatorului. Are capacitati de ordinul 1 GB, 2 GB sau 4 GB sau chiar 16 GB.




CURS 1 Memoria calculatorului-GEMERALITATI


Memoria unui calculator este necesara pentru stocarea informatiei sub forma datelor si a programelor. Într-un calculator, memoria este constituita sub forma unei ierarhii: memoria primara si memoria secundara. Memoria primara contine: rgistrele UCP, care pot fi accesate la viteza acesteia, memoria intermediara (cache) si memoria principala. Memoria primara este utilizata pentru memorarea temporara a informatiei. Desi permite memorarea permanenta a informatiei, memoria ROM poate fi inclusa tot în categoria memoriei primare. Memoria secundara poate fi realizata prin discuri magnetice sau discuri optice. Se foloseste pentru memorarea permanenta (depozitarea) informatiei.
                                                            

CURS 1 CPU-UNITATEA CENTRALA DE PRELUCRARE(UCP sau CPU)


In ultimul timp au aparut procesoarele de tip dual core si  quad core, care contin 2 sau 4 procesoare în aceeasi capsula. Acesta lucreaza cu o frecventa de tact de pâna la3 GHz.Pentru a utiliza aceste procesoare, sistemul de operare trebuie sa recunoasca structura multithreading (multifir-executia simultana a mai multor parti ale unui program, fara a se influenta unele pe altele) si sa contina partea de cod care sa permita lucrul în tehnologia multithreadiding. Exemplu: Adobe Photoshop este un program care foloseste tehnologia multithreading. Un astfel de procesor îmbunatateste viteza de executie si eficienta rularii programului, fiecare miez (core) poate executa pâna la 4 instructiuni simultan.Cerintele impuse în proiectarea oricarei variante noi de procesor au fost sa pastreze compatibilitatea cu variantele anterioare, încât orice program care ruleaza pe o anumita varianta de procesor sa poata rula la fel si pe urmatoarele variante. Bineînteles ca noile variante puteau face totdeauna lucruri pe care predecesoarele lor nu le puteau face. Scopul pentru care a fost creat un procesor este de a executa un program, care este compus dintr-o succcesiune de instructiuni. Aceste instructiuni sunt stocate în memorie sub forma de octeti (în general între 1 si 12 octeti pentru o instructiune), la adrese succesive. Principalii parametri ai unui procesor sunt latimea si viteza. Latimea, sau numarul de biti, este influentata de trei caracteristici: magistrala de date, magistrala de adrese si registrele interne.  Viteza procesorului este exprimata prin frecventa de tact (ceasul sistemului) pe care acesta îl primeste de la un oscilator cu cristal de cuart. O perioada (ciclu) a semnalului cu frecventa de tact este unitatea de timp elementara în functie de care se se exprima viteza procesorului. Frecventa de tact se exprima în MHz  sau GHz . 1 Hz înseamna un ciclu (o oscilatie) pe secunda. 

Primul procesor a avut frecventa de tact de ordinul a 5 MHz. Pentru variantele ulterioare, aceasta a crescut la valori succesive de zeci, sute de MHz, ajungându-se actualmente la valori de câtiva GHz.
Procesoarele originale aveau nevoie de 12 perioade (ciclii) pentru a face o instructiune. Apoi, numarul de perioade s-a redus, de exemplu 486 avea nevoie de 2, iar cele începând cu generatia Pentium II pot executa 3 sau mai multe instructiuni pe un ciclu. Rezulta ca procesoarele nu se pot compara din punct de vedere al vitezei doar în functie de frecventa de tact. În concluzie, cresterea numarului de instructiuni/unitatea de timp pentru un procesor se poate face: 
-brut, prin marirea frecventei de tact; 
-printr-o proiectare avansata care sa permita mai multe instructiuni într-unciclu(multithreading).
Legat de frecventa pocesorului trebuie retinut ca celelalte componente de pe placa de baza functioneaza la o frecventa mai mica decât procesorul. În acest sens trebuie amintita magistrala FSB (Front Side Bus) care face legatura între procesor si asa numita punte de nord (North Bridge), care lucreaza la o frecventa fFSB. Frecventa de lucru a procesorului se obtine prin înmultirea fFSB(frecventa magistralei FSB) cu un factor, numit clock multiplier (cm). Exemplu: fFSB=800 MHz, cm=4, rezulta fprocesor= 3200 MHz. Tot legat de frecventa de tact a procesorului trebuie amintita idea de overclocking, adica practica de a face procesorul (si alte componente ale calculatorului) de a functiona peste performantele pentru care au fost proiectate. De exemplu, cresterea frecventei de tact a procesorului se poate face prin modificarea factorului de multiplicare sau a frecventei magistralei FSB. Acest lucru se realizeaza practic prin modificari în programul BIOS setup sau modificari ale unor comutatoare de pe placa de baza. 
                           Magistrale

Din punct de vedere constructiv procesorul are o multime de pini (terminale). Acestiase pot grupa în trei mari categorii: pinii magistralei de date, pinii magistralei de adresesi pinii magistralei de control. Procesorul este conectat prin intermediul acestor treimagistrale la pini similari ai memoriilor sau echipamentelor de intrare-iesire. Altfel spus, o magistrala este constituita dintr-o multime de linii (fire) paralele. Pentru a vorbi despre magistrale este necesar sa se cunoasca (reaminteasca) ce este aceea memorie. Memoria este un dispozitiv care contine mai multe locatii, fiecare putând memora un octet. Fiecare locatie are o adresa. Magistrala de date este „poarta” pe care intra sau iasa informatia propriuzisa în/din procesor (atât datele cât si programele, acestea din urma doar ca intrare) de la sau catre memorie. Caracteristica sa principala este numarul de biti (largimea). Initial, procesoarele aveau magistrale de date de 8 biti, apoi acest numar a cresut, având succesiv valorile: 16, 32 sau 64 de biti. Prin magistrala de adrese, procesorul precizeaza adresa din memorie a octetului care urmeaza sa fie citit sau scris. Si în acest caz caracteristica principala este numarul de biti. Acesta a evoluat în timp, având urmatoarele valori: 16, 20, 32, 36, 44. Marimea (latimea) acestei magistrale determina dimensiunea maxima a memoriei pe care procesorul o poate adresa. Asa cum s-a precizat anterior, latimea unui procesor depinde de magistralele de date si adrese. Astfel, un procesor cu n biti în magistrala de adrese poate adresa 2^n locatii de memorie. Un procesor cu m biti pe magistrala de date poate citi sau scrie într-o
singura instructiune cuvinte de m biti.Un registru este o locatie speciala pentru memorarea datelor din interiorul procesorului permitând cea mai mare viteza de citire sau scriere dintre toate dispozitivele calculatorului. Toate datele trebuie introduse în registre înainte de prelucrare. Fiecare procesor are mai multe registre, unele având functii dedicate, altele de uz general. În general, latimea, în biti a registrelor procesorului este aceeasi cu cea a magistralei de date.


Totusi, prin magistralele de adrese si date se poate accesa si altceva în afara de locatii
de memorie. Anume, daca nivelul logic al tensiunii de pe un pin numit Memory (din magistrala de control) se modifica din 1 în 0, procesorul semnalizeaza faptul ca doreste ca adresa respectiva sa fie interpretata de o locatie dintr-un spatiu total diferit. Deoarece rolul principal al acestor locatii este sa transfere informatii între procesor si alte parti ale PC-ului, inclusiv spre exterior, respectivul spatiu a fost numit spatiul porturilor de intrare/iesire (I/O, input-output) al PC-ului. Indiferent câte linii de adrese are procesorul în total, pentru porturile de intrare-iesire sunt folosite doar 16. Deosebirea esentiala între porturile de intrare-iesire si memorii consta în actiunile care se efectueaza asupra datelor: când se scriu octeti într-un port, acestia vor ajunge la un dispozitiv hardware receptor (exemplu: monitor, imprimanta), iar când se citesc, acestia reprezinta informatia receptionata de port din exterior (exemplu: tastatura, mouse), adica, în general nu se citeste ceea ce a fost scris initial, cum se întâmpla la memorii. Multe dispozitive folosesc o gama de adrese de intrare/iesire, exprimata ca un interval de numere hexazecimale. Magistrala de control are rolul de a regla fluxul si cadenta datelor de la si catre UCP,
precum si alte câteva functii. Pinii care compun aceasta magistrala au functii individuale, spre deosebire de cei din magistralele de date si adrese. Pe lânga pinii din cele 3 magistrale mai exista si pinii la care trebuie aplicate
tensiunile continue de alimentare.
Structura unui procesor. Unitatea aritmetica si logica. Registre mai importante Procesorul este format în principal din unitatea aritmetica si logica (UAL) si mai multe registre, care sunt legate împreuna prin magistrale interne. Unul dintre cele mai importante registre al unui procesor este registrul numarator de program (program counter, PC). Acesta contine totdeauna adresa din memorie a instructinunii care se executa (sau urmeaza sa se execute), si îsi modifica continutul în ritmul executarii programului. De asemenea, un alt registru important este si registrul de instructiuni, care pastreaza instructiunea în curs de executie. În plus, UCP contine mai multe registre de uz general. UAL executa asupra datelor de intrare operatii aritmetice (adunari, scaderi, înmultiri,împartiri), operatii logice (SI, SAU) si alte operatii simple. În fig. 3.1 se prezinta o parte a UCP, numita „calea de date von Neumann”, având ca element central UAL. În continuare se exemplifica realizarea unei adunari de catre aceasta structura.
1. Cei doi operanzi, O1 si O2, se afla în doua registre de uz general, A si B.
2. Operanzii sunt transferati în cele doua registre de intrare ale UAL.
3. UAL calculeaza rezultatul adunarii, si depune rezultatul în registrul de iesire.
4. Rezultatul este mutat în alt registru de uz general al UAL, C.Apoi, daca se doreste, continutul registrului C poate fi transferat în memorie.

Majoritatea instructiunilor sunt de tipul registru-registru sau registru-memorie. În
primul caz, operanzii (operandul) sunt extrasi din registre si adusi în registrele de
intrare ale UAL, iar rezultatul este depus într-un alt registru. În al doilea caz,
operanzii (operandul) sunt adusi din memorie în registre, de unde pot fi folositi ca
date de intrare pentru UAL. Rezultatul este depozitat înapoi în memorie.
În principiu, pasii pe care îi realizeaza procesorul la executia unei instructiuni sunt
urmatorii:
1. Transfera instructiunea din memorie în registrul de instructiuni (extrage instructiunea).
2. Schimba numaratorul de program astfel încât acesta sa indice adresa urmatoarei instructiuni (continutul acestuia creste cu un numar egal cu numarul de octeti al instructiunii în curs de executie).
3. Determina tipul instructiunii proaspat extrase (decodifica).
4. Daca instructiunea are nevoie de un operand (cuvânt) din memorie, determina unde se gaseste acesta.
5. Extrage (aduce) cuvântul respectiv în unul dintre registrele UCP, daca este cazul.
6. Executa instructiunea.
7. Salt la pasul 1 pentru a începe executia instructiunii urmatoare.Deseori, aceasta secventa de pasi este denumita ciclul extrage-decodifica-executa (fetch-decode-execute).Trebuie precizat ca exista situatii când executia programului contine ramificatii sau salturi, adica instructiunile executate nu sunt situate la locatii succesive în memorie.În acest caz la punctul 6 de mai sus efectul instructiunii este ca în registrul numarator de program este introdusa adresa instructiunii de salt, care este diferita de adresa instructiunii introduse la punctul 2.

Alte caracteristici ale procesoarelor


Tehnica pipeline În scopul cresterii vitezei de executie a instructiunilor, procesoarele folosesc tehnica numita pipeline (banda de asamblare sau conducta).
Astfel, executia unei instructiuni este împartita în mai multe parti, de fiecare parte ocupându-se o componenta hardware dedicata (unitate) a procesorului. Toate unitatile hardware pot sa functioneze în paralel.
În imaginea alaturata este prezentata o banda de asamblare cu 4 unitati (numite si segmente), S1 pentru extragere instructiune, S2 pentru decodificare, S3 pentru extragere operanzi iar S4 pentru executie.

Functionarea este prezentata în continuare: -pe perioada ciclului 1, unitatea S1 extrage instructiunea 1 (I1) din memorie; -pe perioada ciclului 2, unitatea S1 extrage instructiunea 2 (I2) din memorie, iar unitatea S2 decodifica I1; -pe perioada ciclului 3, unitatea S1 extrage instructiunea 3 (I3) din memorie, unitatea S2 decodifica I2, iar unitatea S3 extrage operanzii pentru I1; -pe perioada ciclului 4, unitatea S1 extrage instructiunea 4 (I4) din memorie, unitatea S2 decodifica I3, unitatea S3 extrage operanzii pentru I2, iar unitatea S4 executa I1. Astfel, dupa 4 cicluri, instructiunea 1 este executata complet, instructiunea 2 este executata în proportie de 75%, etc.

Memoria intermediara
În general, procesoarele pot lucra la viteze mult mai mari în raport cu memoriile.        
Introducerea unei memorii mai mari în interiorul UCP i-ar creste acesteia
dimensiunile si costul. Memoria intermediara sau cache (de la frantuzescul cacher, a
ascunde) este o memorie de capacitate mai mica dar foarte rapida. Memoria principala
a calculatorului (identificata de obicei ca RAM) are o capacitate foarte mare dar este
mai lenta. Ideea de baza a memoriei intermediare este urmatoarea: cuvintele de
memorie cele mai frecvent utilizate sunt pastrate în memoria intermediara; doar când
UCP nu gaseste un cuvânt, îl cauta în memoria principala.
Orice procesor are un controler de memorie cache care este responsabil cu aducerea datelor din memoria principala în cea de tip cache. O caracteristica a memoriei cache este raportul dintre cache hit (numarul de accesari reusite la memoria cache, adica atunci când datele de care procesorul avea nevoie au fost gasite în memoria cache) si numarul total de accesari.
Termenul de cache miss se refera la cazurile în care datele solicitate de procesor nu au fost
încarcate în prealabil în memoria cache, urmând sa fie preluate din memoria principala, mai lenta. De exemplu, un procesor Intel Core Duo 6600 are o memorie intermediara pe doua      
niveluri. Exista o pereche de memorii intermediare de 32 KB pentru instructiuni si 32
KB pentru date, chiar în cipul UCP (level 1-nivelul 1), precum si o memorie
intermediara unificata, situata tot în interiorul capsulei circuitului integrat care
gazduieste UCP, legata de UCP printr-o cale de mare viteza (nivelul doi), de 4 MB.
Ambele memorii ruleaza la frecventa cu care lucreaza si procesorul, adica 2 GHz.
Procesorul Itanium a fost construit chiar cu 3 niveluri de memorie cache. Pentru alte procesoare dual core sau quad core memoria cache L2 este în gama 6MB -12 MB, asa cum rezulta si din tabelul da la pag. 12. Acesata memorie este
folosita în comun de toate procesoarele.
Modul protejat :Initial, procesoarele (8088 si 80286) rulau în asa numitul mod real. În acest mod, sistemul de operare (asigura gestionarea resurselor hardware si software ale calculatorului si interfata cu utilizatorul) era de tipul single-tasking, adica numai un program rula la un moment dat. Sistemul de operare folosea instructiuni de 16 biti si putea adresa 1 MB de memorie. Nu exista protectie incorporata pentru ca un program sa nu suprascrie peste un alt program sau chiar peste sistemul de operare. Astfel, daca rulau mai multe programe, întregul sistem se putea bloca. O importanta facilitate a procesoarelor, aparuta odata cu generatia Intel 386, o reprezinta existenta modului protejat. Conform acestui mod nu se pot face scrieri la orice adresa din spatiul de memorie. Acest mod este folosit pentru facilitarea unui mod de lucru multitasking foarte bun. Modul multitasking înseamna ca pe un calculator pot rula în acelasi timp mai multe programe aplicatie, fara ca ele sa interfere unul cu celalalt. Sistemele de operare scrise pentru aceste calculatoare opereaza cu instructiuni pe 32 de biti si pot adresa întregul spatiu de memorie. Un program eronat nu putea deteriora alte programe sau sistemul de operare. Putea fi terminat, în timp ce restul sistemului continua sa functioneze fara a fi afectat.
Întreruperi
Un alt aspect important al procesoarelor este conceptul de întrerupere. În principiu prin întrerupere se întelege întreruperea executiei normale a unui program datorita unui eveniment care a avut loc în exteriorul sau în interiorul UCP. Ca efect, programul în rulare va fi întrerupt si se va face un salt la un alt program a carui adresa depinde de evenimentul care a generat întreruperea. Programul respectiv trebuie sa realizeze niste actiuni în functie de evenimentul (sursa) care a generat întreruperea. Dupa efectuarea acelui program, procesorul va continua cu rularea programului initial, din punctul în care a fost întrerupt. O alternativa mult mai putin eficienta este ca UCP sa verifice periodic daca anumite evenimente au avut loc. În acest caz s-ar pierde timp în situatiile în care verificarea se face degeaba. În plus, s-ar putea ca anumite evenimente sa apara între doua verificari consecutive, iar deservirea lor ulterioara sa fie prea târzie. Semnalele (cererile) de întreruperi pot veni de la diverse surse. De exemplu, apasarea unei taste, receptia unui octet la portul serial sau conectarea unui dispozitiv la un port USB genereaza întreruperi. Acestea sunt întreruperi hardware. Întreruperile initiate în urma executiei unui program se numesc întreruperi software (de exemplu la realizarea unei împartiri cu zero).


IRQ (Interrupt ReQuest line) reprezinta liniile prin care dispozitivele hardware pot cere întreruperi procesorului. Fiecare dispozitiv (porturi, tastatura, hard disc,...) are alocata o astfel de linie, numita IRQi, cu i având valori între 1 si 15. Cele 15 linii sunt conectate la intrarile a doua circuite speciale numite controllere de întreruperi, legate în cascada, de unde o singura linie este conectata la o intrare speciala (pin) al procesorului. Procesoarele din familia Intel accepta 256 de tipuri de întreruperi (15 hardware), fiecare corespunzând unui anumit eveniment. Prin constructie, s-a stabilit modalitatea de determinare a adresei unde se va face saltul pentru deservirea întreruperii, astfel: în memorie exista o tabela, cu 1024 de locatii, situata chiar la începutul memoriei; pentru fiecare întrerupere exista alocati 4 octeti, în functie de care se calculeaza adresa de salt. Aceasta tabela este creata în timpul procedurii de initializare a sistemului, de catre programul continut în memoria ROM BIOS.
Tehnica DMA
O alta caracteristica standard a procesoarelor din PC-uri este tehnica DMA. De fiecare data când are loc un transfer între un dispozitiv de intrare-iesire (prin intermediul unui port) catre memorie sau invers, acesta are loc în doua etape: în prima octetul este citit de UCP într-unul dintre registre, iar în a doua octetul este scris în memorie. Daca numarul de octeti care trebuie transferat este mare, aceasta metoda are dezavantajul ca UCP nu poate face altceva în acel timp si, respectiv, transferul se face în doi pasi. Pentru a elimina acest neajuns, proiectantii PC-urilor au decis sa incorporeze în acesta un circuit (procesor) suplimentar, numit controller de acces direct la memorie (Direct Memory Access, DMA). Astfel, UCP poate sa-i spuna controller-ului de DMA sa transfere un bloc de octeti din memorie într-un dispozitiv de iesire, sau în sens invers, dintr-un dispozitiv de intrare în memorie. Un PC are 8 canale DMA, folosite de placa de sunet, unitatile de hard disc si de discheta, etc.
Când PC-ul este pus sub tensiune, procesorul sare automat la adresa FFFF0h, asteptând sa gaseasca aici instructiuni de executat. Rezulta ca la adresa respectiva trebuie sa existe memorie ROM, care pastreaza informatia în permanenta. Deoarece aceasta adresa este cu exact 16 octeti mai jos de sfârsitul primului megaoctet (MB) de memorie, care reprezinta tot ceea ce vede procesorul la pornire, la adresa respectiva trebuie înscrisa o adresa de salt la o adresa mai mica.
   Un program reprezinta o lista secventiala de instructiuni.
Un procesor poate sa faca în principal urmatoarele trei tipuri de instructiuni:
-operatii aritmetice si logice pe baza UAL
-poate transfera un operand dintr-o locatie de memorie în alta
- poate testa rezultatul operatiilor efectuate si apoi, functie de rezultatul testului, poate
face salturi în program.
Exista mai multe tipuri de limbaje de programare:
-Limbaje de nivel înalt (C, Pascal, BASIC)
-Limbaje de nivel coborât, numite limbaje de asamblare.
Orice program trebuie translatat într-un limbaj masina pe care îl întelege procesorul. Acest
lucru este realizat de programe numite complilatoare, interpretoare sau asambloare.
Exemple de instructiuni în limbaj de asamblare:
• LOADA mem – Încarca registrul A cu continutul locatiei de memorie de la
adresa mem.
• LOADB con – Încarca registrul B cu constanta con.
• SAVEB mem – Salveza registrul B în locatia de memorie de la adresa mem.
• ADD – Aduna registrele A si B si depune rezultatul în registrul C.
• SUB – Scade registrele A si B si depune rezultatul în registrul C.
• JUMP addr – Salt la adresa addr
• JNEQ addr – Salt, la adresa addr, daca operandul A nu este egal cu B.
Fiecare instructiune în limbaj de asamblare este reprezentata prin 1, 2 sau mai multi octeti. Aceste numere binare reprezinta limbajul masina. Astfel, un program este reprezentat printr-un numar de octeti în memorie.

CURS 1 BIOS-SISTEMUL BIOS(PREZENTARE)


      În acestă postare se explică caracteristicile ,configurarea precum si reactualizarea sistemului BIOS. Toate ecranele de BIOS descrise în această prezentare au valori iniţiale (default), producătorul calculatorului dumneavoastră urmând să fixeze valorile în funcţie de configuraţia calculatorului.BIOS-ul contine programele de pornire si driverele care actioneaza ca interfata cu hardware-ul de baza din sistem (tastatura, hard disc, unitatea de discheta, etc.). În afara de cipul ROM de pe placa de baza, exista cipuri ROM si pe unele placi adaptoare cum ar fi placa video. Pe placa de baza mai exista o memorie numita RAM CMOS.



Aceasta contine parametrii ceasului de timp real (data, ora) precum si parametrii de configurare (pentru hard disc, etc.). Cipul RAM CMOS pastreaza informatia la deconectare, deoarece este alimentat de la o baterie(cea incercuita cu rosu-imaginea 3). Tehnologia CMOS permite un consum foarte mic (1 microA). O parte a programului BIOS, numita BIOS setup, citeste acesti parametri sau permite utilizatorului sa-i modifice. Capacitatea acestei memorii este de 64 octeti. Pe lânga varianta clasica cu baterie separata (de litiu, miniaturala), exista si variante constructive care contin în aceeasi capsula circuitul RAM CMOS cât si bateria.Capacitatea cipului ROM care contine BIOS-ul este în mod uzual de 128 KB, dar poate ajunge la 256 KB, 512 KB sau chiar câtiva MB, si este realizat în tehnologie EEPROM sau flash EEPROM.
Ca exemplu pentru această prezentare avem placa de bază ATC-1000+ care foloseşte Intel Flash ROM pentru a face acest BIOS mai uşor de reactualizat de programe speciale de pe dischetă sau de opţiunea plug & play. 
 Intel este marcă înregistrată a Intel Corporation. MS-DOS este marcă înregistrată a Microsoft Corporation. Toate celelalte mărci sunt înregistrate de companiile respective.În paginile următoare se va explica cum se setează configuraţia sistemului (CMOS) în AWARD BIOS.
Programul de configurare (SETUP) este stocat în memoria Read-Only (ROM) de pe placa de bază. Pentru a iniţializa procedura de configurare, apăsaţi tasta <Del> atunci când sistemul butează. Primul lucru care vă va apare va fi meniul de mai sus.Trebuie sã remarcaţi secţiunea de la subsolul meniului principal care explicã felul în care se poate naviga în acest ecran. O a doua secţiune afişazã ponturi despre categoriile selectate în meniul principal. Vã rugãm sã accesaţi prima opţiune: "STANDARD CMOS BIOS SETUP" pentru a accesa urmãtorul ecran.
                                                                     Standard CMOS Setup
În continuare se va explica cum se seteazã configuraţia sistemului (CMOS) în AWARD BIOS. Programul de configurare (SETUP) este stocat în memoria Read-Only (ROM) de pe placa de bazã.  
  • Ecranul "STANDARD CMOS SETUP" înregistrezã informaţii de bazã despre hardware şi stabileşte ceasul sistemului şi tratarea erorilor. Aceste înregistrãri pot fi pierdute sau corupte dacã bateria de pe placã este consumatã sau slabã.
  • Prezentarea Comenzilor:
  • Date - mm este luna, dd este data, yy este anul.
  • Time - hh este ora, mm este minutul, ss este secunda.
  • Primary master, Primary Slave, Secondary Master, Secondary Slave - Categoriile acestea identificã tipul celor douã canale care au fost instalate în calculator. Sunt 45 de tipuri predefinite şi patru tipuri definite de utilizator sunt pentru Enhaced IDE BIOS. Tipurile de la 1 la 45 sunt predefinite. Tastaţi 'user' pentru a fi tip definit de utilizator. Apãsaţi PgUp/PgDn pentru a selecta un tip de hard disc cãreia îi corespunde un numãr sau introduceţi numãrul şi tastaţi <Enter>. Dacã selectaţi 'Auto' BIOSul va detecta automat unitãţile de HDD şi CD-ROM şi le va afişa la pornirea sistemului. Dacã selectaţi 'user' va trebui sã cunoaşteţi informaţiile listate mai jos. Introduceţi informaţia direct de la tastaturã şi apãsaţi <Enter>. Aceastã informaţie trebuie sã fie de la producãtorul sau vânzãtorul hard discului dumneavoastrã. Dacã controlerul interfaţei hard discului este ESDI, selecţia trebuie sã fie 'Type 1' iar dacã este SCSI, selecţia trebuie sã fie 'None'. Dacã echipamentele nu au fost instalate selectaţi 'None' şi apãsaţi <Enter>.



Typetipul unitãţii
SIZEajustare automatã
CYLSnumãr de cilindri
HEADnumãr de capete
PRECOMPscriere precom
LANDZzonã de aterizare
SECTORnumãr de sectoare
MODEtipul modului
  • Drive A, Drive B - Categoria care identificã tipul de unitate de dischetã A sau B care a fost instalatã în calculator.



NoneNici o unitate de dischetã instalatã
360k, 5,25 in5,25" Tip PC cu capacitate de 360KB
1,2M, 5,25 in5,25" Tip AT cu capacitate de 1,2MB
720K, 3,5 in3,5" dublã densitate cu capacitate de 720KB
1,44M, 3,5 in3,5 dublã densitate cu capacitatea de 1,44MB
2,88M, 3,5 in3,5 dublã densitate cu capacitatea de 2,88MB
  • Video - Categoria selecteazã tipul de adaptor video folosit la monitorul primar al sistemului. Cu toate cã sunt accepate şi monitoare secundare, nu selectaţi acest tip în Setup.
  • Halt on - Categoria determinã dacã se va opri calculatorul la detectarea unei erori în timpul procesului de pornire.



No errorsCând BIOSul detecteazã o eroare care nu este fatalã, sistemul va fi oprit şi veţi fi anunţaţi.
All errorsButarea sistemului va fi opritã la orice eroare detectatã.
All, But KeyboardButarea sistemului nu se va opri în cazul unei erori de tastaturã dar se va opri la orice altã eroare.
All, But DisketteButarea sistemului nu se va opri în cazul unei erori de dischetã dar se va opri la orice altã eroare.
All, But Disk/KeyButarea sistemului nu se va opri în cazul unei erori de tastaturã sau hard disc dar se va opri la orice altã eroare.
  • Memory - Categoria aceasta are doar rolul de afişare, determinat de POSTul (Power On Self Test) al BIOSului.
  1. Base Memory - Valoarea memoriei de bazã este tipic de 512K sau 640K, bazatã pe memoria instalatã pe placa mamã.
  2. Extended Memory - Aratã câtã memorie expandatã este prezentã în timpul testului de pornite (POST). Aceasta este cantitatea de memorie alocatã de peste 1MB în lista de adrese de memorie a Unitãţii Centrale de Procesare (CPU).
  3. Other Memory - Aceasta se referã la memoria situatã în spaţiul de adresã de la 640K la 1024K. BIOSul este cel care foloseşte cel mai des aceastã zonã RAM deoarece aici este locul de acţiune a memoriei RAM. 

    Bios Features Setup

    O a doua secţiune afişază ponturi despre categoriile selectate în meniul principal. Vă rugăm să accesaţi a doua opţiune: "BIOS FEATURES SETUP" pentru a accesa următorul ecran.

    • Ecranul "BIOS FEATURES SETUP" este o listă a opţiunilor de configurare a sistemului. Unele dintre ele sunt în poziţia iniţială (default), cerută de designul plăcii de bază, altele depind de echipamentele sistemului pe care îl aveţi.
    • Prezentarea Comenzilor:
    • Virus Warning - Când această opţiune este activată, biosul va monitoriza sectorul de boot şi partiţiile hard discului pentru orice încercare de modificare. Dacă se încearcă modificarea, biosul va opri rularea sistemului şi următorul mesaj va fi afişat:



    ! WARNING !
    Disk boot sector is to be modified
    Type 'Y' to accept write or 'N' to abort write
    Award Software, Inc.
    • Mai multe programe de diagnostic a discului care încearcă să acceseze sectorul boot pot provoca afişarea mesajului de mai sus. Dacă veţi rula un astfel de program, vă recomandăm ca înainte să dezactivaţi această opţiune:



    Enabled(activat)
    Se activează automat la butarea sistemului cauzând apariţia unui mesaj de atenţionare la orice încercare de acces la sectorul boot sau la sectorul de partiţii.
    Disabled(dezactivat)
    Nici un mesaj de atenţionare nu va fi afişat când se va încerca accesarea sectorului boot sau la vreo partiţie a hard discului.
    • CPU Internal Cache, External Cache - Aceste două categorii măresc viteza de acces la memorie. Oricum, depinde foarte mult de designul CPU(unitatea centrală de procesare)/chipset. Valoarea iniţială este 'enabled'(activată).
    • Quick Power On Self Test - Această categorie măreşte viteza testului pe care îl face calculatorul la pornire. Dacă activaţi această categorie, biosul va scurta sau va sări peste unele verificări în timpul testului.
    • Boot Sequence - Această categorie determină unitatea care va fi accesată prima pentru căutarea sistemului de operare (în cazul sistemului DOS):



    C, ASistemul va căuta mai întâi HDD (unitatea de hard disc) şi apoi FDD (unitatea de dischetă).
    A, CSistemul va căuta mai întâi FDD şi apoi HDD.
    CDROM, C, ASistemul va căuta mai întâi unitatea de CDROM apoi HDD şi FDD.
    C, CDROM, ASistemul va căuta mai întâi HDD apoi CDROM şi FDD.
    • Swap Floppy Drive - Această opţiune vă oferă posibilitatea de a trece pe unitatea de dischetă sau nu.
    • Boot Up Floppy Seek -  În timpul testului de la pornire, biosul va determina dacă unitatea de dischetă instalată este de 40 de piste (360K) sau de 80 de piste (720K, 1,2M, 1,44M)



    EnabledBiosul va căuta la unităţile de dischetă să determine dacă acestea sunt de 40 sau 80 de piste.
    DisabledBiosul nu va căuta tipul unităţii de dischetă după numărul de piste.
    • Boot Up NumLock Status - Această opţiune vă ajută să determinaţi starea blocului numeric de pe tastatură. Ca valoare iniţială (default), sistemul butează cu blocul numeric activat (NumLock On).
    • Boot Up System Speed - Selectează viteza iniţială a sistemului - viteza normală de operare la pornire.
    • Gate A20 Option - Această opţiune vă oferă posibilitatea de a selecta felul în care poarta A20 este gestionată. Poarta A20 este un dispozitiv folosit să se adreseze memoriei de peste 1 MB. Normal este tastatura, Fast este chipsetul.
    • Typematic Rate Setting -   Determină dacă rata typematic va fi folosită. Când este dezactivată, ţinând apăsat continuu un buton de pe tastatură va genera numai un răspuns.
    • Typematic Rate (Chars/Sec) - Când opţiunea Typematic Rate este activată, această secţiune vă oferă posibilitatea de a selecta rata de accelerare a tastelor:



    66 caractere pe secundă
    88 caractere pe secundă
    1010 caractere pe secundă
    1212 caractere pe secundă
    1515 caractere pe secundă
    2020 caractere pe secundă
    2424 caractere pe secundă
    3030 caractere pe secundă
    • Typematic Display (Msec) - Când opţiunea Typematic Rate este activată, această secţiune vă oferă posibilitatea de a selecta intervalul de timp de când s-a luat eliberat fizic tasta şi când începe acceleraţia:



    250250 msec
    500500 msec
    750750 msec
    10001000 msec
    • Security Option - Această categorie vă permite să limitaţi accesul la sistem şi la Setup, sau doar la Setup:



    SystemSistemul nu va buta şi accesul la Setup va fi definit dacă parola corectă nu este introdusă la prompter
    SetupSistemul va buta, dar accesul la Setup va fi definit dacă parola corectă nu este introdusă la prompter
    • Pentru a dezactiva securitatea, selectaţi PASSWORD SETTING din meniul principal şi apoi introduceţi o parolă. Dacă nu scrieţi nimic şi apăsaţi <Enter>, securitatea va fi dezactivată. Odată dezactivată securitatea, sistemul va buta şi veţi putea accesa Setup-ul în mod liber.
    • PCI/VGA Palette Snoop - Determină dacă plăcile MPEG ISA/VESA VGA pot lucra cu PCI/VGA sau nu.



    EnabledCând PCI/VGA lucrează cu plăci MPEG ISA/VESA VGA
    DisabledCând PCI/VGA nu lucrează cu plăci MPEG ISA/VESA VGA
    • OS Select for DRAM > 64MB - Această opţiune vă permite accesarea memoriei de peste 64MB în OS/2.
    • Video Bios Shadow - Determină dacă video BIOS va fi copiat în RAM. Oricum, este opţional după designul chipsetului. Video Shadow va mări viteza video.
    • C8000 - CBFFF Shadow, DC000 - DFFFF Shadow - Aceste categorii determină care opţiuni ROM vor fi copiate în RAM. Un exemplu de opţiune RAM ar fi suportul SCSI de pe placă.
      Chipset Features Setup
      Ecranul "CHIPSET FEATURES SETUP" controleazã setãrile pentru chipsetul de pe placa de bazã.

         Prezentarea Comenzilor:
      • Auto Configuration - Valori pre-definite pentru DRAM, cache... timp, în funcţie de tipul CPU (unitatea centralã de procesare) şi ceasul sistemului. Când aceastã opţiune este activatã, termenii pre-definiţi vor putea fi doar vizualizaţi.
      • DRAM Timing - Viteza DRAM este controlatã de regiştrii de timp DRAM. Timpii programaţi în regiştri sunt dependenţi de designul sistemului.
      • DRAM RAS# Precharge Time - DRAM trebuie sã fie permanent reactualizatã sau îşi va pierde datele. În mod normal, DRAM este reactualizatã complet ca rezultat al unei singure cereri. Aceastã opţiune vã permite sã determinaţi numãrul de ceasuri CPU alocate pentru ca Row Address Strobe sã acumuleze sarcina înainte ca DRAM sã fie reactualizatã. Dacã timpul alocat nu este suficient, reactualizarea poate fi incompletã şi pot exista pierderi de date.
      • Fast RAS# to CAS Delay - Când DRAM este reactualizatã, atât rânândurile cât şi coloanele sunt adresate separat. Aceastã opţiune permite sã determinaţi durata tranziţiei de la RAS la Column Address Strobe (CAS).
      • DRAM Read Burst (EDO/FP), DRAM Write Burst Timing - Seteazã modul de citire sau scriere pentru DRAM. Cererile de scriere şi citire sunt generate de CPU în patru pãrţi separate. Prima parte oferã locaţia din DRAM unde citirea şi scrierea vor avea loc în timp ce celelalte trei pãrţi care rãmân oferã datele concrete. Cu cât numerele de timp sunt mai mici, cu atât mai repede sistemul se va adresa memoriei.
      • ISA Bus Clock - Aceastã opţiune vã permite sã selectaţi tipul ceasului PCI. Alegerile sunt PCI CLK/3; PCI CLK/4.
      • System BIOS Cacheable - Când este activatã, opţiunea acceseazã adresa sistemului ROM BIOS la F0000H-FFFFFH, oferitã de controlerul cache activat.
      • Video Bios Cacheable - Ca şi la schimbarea sistemului BIOS de mai sus, activarea Video BIOS cache va cauza accesul la Video BIOS adresat de la C0000H la C7FFFH pentru a fi cachate, dacã controlerul cache este de asemenea activat.
      • 8-bit I/O Recovery Time - Timpul de recuperare este durata timpului, mãsuratã în ceasuri CPU, pe care sistemul le va întârzia dupã completarea unei cerei I/O. Aceastã opţiune vã permite sã determinaţi timpul de recuperare alocat pentru I/O pe 8 biţi. Opţiunile sunt de la NA, 1 la 8 ceasuri CPU.
      • 16-bit I/O Recovery Time - Aceastã opţiune vã permite sã determinaţi timpul de recuperare alocat pentru I/O pe 16 biţi. Opţiunile sunt de la NA, 1 la 4 ceasri CPU.
      • Memory Hole at 15M-16M - Pentru a îmbunãtãţi performanţa, un anumit spaţiu din memorie poate fi rezervat pentru plãcile ISA. Aceastã memorie trebuie mapatã în memoria sub 16MB.

  • Ecranul "POWER MANAGEMENT SETUP" controleazã punctele 'verzi' ale plãcii de bazã.
  • Prezentarea Comenzilor:
  • Power Management - Aceastã categorie vã permite sã selectaţi tipul (sau gradul) de energie consumatã şi este direct înruditã cu urmãtoarele moduri: DozeStandby;SuspendHDD Power Down.



DisabledFãrã Power Management. Dezactiveazã toate cele patru moduri.
Min. Power SavingMinimum de Power Management. Doze=1h; Standby=1h; Suspend=1h; HDD Power Down=15min.
Max. Power SavingMinimum de Power Management disponibile numai pentru CPU SL. Doze=1min; Standby=1min; Suspend=1min; HDD Power Down=1min.
User DefinedVã permite sã fixaţi fiecare mod individual. Când nu este dezactivat, fiecare dintre durate sunt de la 1min la 1h cu excepţia HDD Power Down care are ca opţiuni de la 1 la 15min şi disable (dezactivare).
  • PM Control by APM - Când este activatã (enabled) aceastã opţiune, un dispozitiv avansat de Power Management va fi activat pentru a asigura modul Max. Power Saving de mai sus şi pentru a opri ceasul intern al CPU. Dacã opţiunea Max. Power Saving nu este activatã, aceasta va fi prezentã la NO.
  • Video Off Method - Determinã felul în care monitorul se înnegreşte.



V/H SYNC + BlankAceastã selecţie va cauza oprirea sistemului pe orizontalã şi pe verticalã la porturile sync. şi sctierea de blancuri (înnegrire) la buferul video
Blank ScreenAceastã opţiune scrie doar blancuri la buferul video
DPMSSemnalul iniţial de afişaj al Power Management
Urmãtoarele 4 moduri sunt funcţii de Power Management care sunt doar definibile de utilizator, deci selectabile numai la opţiunea USER DEFINED din Power Management.
  • Doze Mode - Când este selectatã şi dupã ce se seteazã timpii de inactivitate a sistemului, ceasul CPU va rula la viteze mai mici, în timp ce restul echipamentelor vor opera la vitezã maximã.
  • Standby Mode - Când este activatã şi dupã  ce se seteazã timpii de inactivitate a sistemului, unitatea de disc fix şi de video vor fi oprite în timp ce restul echipamentelor vor opera la vizezã maximã.
  • Suspend Mode - Când este activatã şi dupã  ce se seteazã timpii de inactivitate a sistemului, toate echipamentele cu excepţia CPU vor fi oprite.
  • HDD Power Down - Când este activatã şi dupã  ce se seteazã timpii de inactivitate a sistemului, hard discul va fi oprit în timp ce restul echipamentelor vor rãmâne active.
  • Wake Up Events In Doze & Standby, Power Down & Resume Events, IRQ3 - IRQ5 - Acestea sunt evenimente I/O a cãror producere poate preveni sistemul sã intre într-un mod Power Management sau poate sã-l reporneascã dintr-un astfel de mod. În efect, sistemul rãmâne alert la orice intervenţie la unul din dispozitive care este configurat ca fiind ON, chiar şi atunci când sistemul este într-un mod cu energie scãzutã. Când un dispozitiv I/O doreşte atenţia sistemului de operare, îi semnalizeazã acestuia, generând un IRQ (Interrupt ReQuests). Când sistemul de operare este pregãtit sã rãspundã la cererea respectivã, se auto întrerupe şi presteazã serviciul. Când este setat sã fie oprit, activitatea nici nu va preveni sistemul sã intre într-un mod Power Management şi nici nu-l va reporni.
  • Urmãtorul ecran este PNP/PCI CONFIGURATION.
                                                                                   PNP/PCI Configuration

    1. Ecranul "PNP/PCI Configuration" configureazã sloturile PCI Bus.
    2. Prezentarea Comenzilor:
    3. Resource Controlled by - Biosul Plug & Play Award are capacitatea de a configura automat toate echipamentele compatibile de boot şi Plug & Play. Oricum, aceastã compatibilitate nu înseamnã absolut nimic decât dacã folosiţi un sistem de operare Plug & Play cum este Windows '95. Opţiunile sunt Auto şi Manual.
    4. Reset Configuration Data - Aceastã opţiune vã permite sã determinaţi resetarea datelor de configurare sau nu.
    5. PCI IRQ Actived By - Seteazã metoda prin care busul PCI recunoaşte cã un servici IRQ este cerut de un dispozitiv. Dupã toate circumstanţele, ar trebui sã reţineţi configuraţia iniţialã sau nu, dupã cum vã sfãtuieşte producãtorul sistemului. Opţiunile sunt Level şi Edge.
    6. PCI IDE IRQ Mao To - Vã permite sã vã configuraţi sistemul la tipul de controler de disc IDE în folosinţã. Dacã aveţi echipat sistemul cu un controler PCI, schimbarea acestei opţiuni vã permite sã specificaţi care slot are controlerul şi care IR PCI (A, B, C, D) este asociat cu hard discul conectat. Selectaţi 'PCI Auto' pentru ca sistemul sã determine automat cum este configurat sistemul de disc IDE. Urmãtoarea opţiune din meniul principal este Load Bios Defaults.

Load Bios Defaults

LOAD BIOS DEFAULTS - Când placa de bazã sau sistemul au probleme, puteţi folosi aceastã funcţie. Valorile iniţiale (default) încãrcate vor afecta doar BIOS Features Setup, Chipset Features Setup, Power Management Setup şi PNP/PCI Configuration Setup. Nu se va acţiona în nici un fel asupra Standard CMOS Setup. Pentru a folosi aceastã funcţie, selectaţi-o din meniul principal şi apãsaţi <Enter>. Un mesaj va apãrea pe ecran întrebându-vã dacã doriţi sã încãrcaţi valorile iniţiale de BIOS. Apãsaţi <Yes> şi <Enter> dupã care valorile iniţiale de BIOS vor fi încãrcate.

 LOAD SETUP DEFAULTS - Vã permite sã încãrcaţi setãrile optime care sunt stocare în BIOS ROM. Valorile iniţiale (default) încãrcate vor afecta doar BIOS Features Setup, Chipset Features Setup, Power Management Setup şi PNP/PCI Configuration Setup. Nu se va acţiona în nici un fel asupra Standard CMOS Setup. Pentru a folosi aceastã funcţie, selectaţi-o din meniul principal şi apãsaţi <Enter>. Un mesaj va apãrea pe ecran întrebându-vã dacã doriţi sã încãrcaţi valorile iniţiale de SETUP. Apãsaţi <Yes> şi <Enter> dupã care valorile iniţiale de SETUP vor fi încãrcate.
Urmãtorul ecran BIOS este INTEGRATED PERIPHERALS.

Integrated Peripherals

  • Ecranul "INTEGRATED PERIPHERALS" include informaţii despre elementele I/O, IDE, etc.
  • Prezentarea Comenzilor:
  • IDE HDD Block Mode - permite controlerului de hard disc sã foloseascã modul Fast Block pentru transferul datelor de la sau spre hard discul dumneavoastrã.



EnabledControlerul IDE foloseşte modul block
DisabledControlerul IDE foloseşte modul standard
  • IDE Primary Master/Slave PIO, IDE Secondary Master/Slave PIO - PIO-Programmed Input/Output, permite biosului sã-i comunice controlerului ce doreşte şi apoi sã lase controlerul şi unitatea centralã de procesare sã îndeplineascã sarcina cerutã. Asta mai simplu şi mai rapid. Sistemul dumneavoastrã suportã cinci moduri, 0-4, care diferã primar în timpi. Când este selectatã opţiunea Auto, biosul va selecta modul disponibil cel mai bun.
  • On-Chip Primary PCI-IDE, On Chip Secondary PCI-IDE - Aceastã opţiune vã permite fie sã activaţi sau sã dezactivaţi controlerul primar sau secundar. S-ar putea sã alegeţi sã dezactivaţi controlerul dacã aţi dori sã adãugaţi un controler specializate cu performanţe ridicate.
  • PCI Slot IDE 2nd Channel - Aceastã opţiune vã permite sã desemnaţi un controler IDE de pe placã sã intre într-un slot fizic PCI ca IDE secundar.



EnabledControlerul extern IDE desemnat ca, controler secundar
DisabledNici un controler IDE nu ocupã un slot PC

User Password

  1. User Password - Vã permite sã puneţi o parolã pentru securitate.

  • Intrare/Schimbare de Parolã: Introduceţi parola curentã când vã este cerutã, apoi la prompter tastaţi noua parolã (pânã la opt caractere alfanumerice) şi apãsaţi <Enter>. La urmãtorul prompter, confirmaţi noua parolã tastând-o şi apãsând <Enter> din nou.
  • Dezactivare Parolã: Apãsaţi <Entre> în loc sã scrieţi o parola nouã atunci când vã aparã cãsuţa cu mesajul Enter Password. Vã va apare un mesaj care sã vã confirme faptul cã parola a fost dezactivatã.
  • Dacã aveţi douã parole, Supervisor şi User, veţi putea intra în programul BIOS numai cu parola Supervisor.
ATENTIE: Dacã uitaţi parola, trebuie sã dezactivaţi CMOS-ul prin oprirea calculatorului şi schimbarea jumperului JP1 în poziţia Close dupã care reporniţi sistemul.Urmãtoarea opţiune este IDE HDD AUTO DETECTION.
                                                                    IDE HDD Auto detection
  • IDE HDD AUTO DETECTION - Vã permite sã detectaţi parametrii unitãţilor IDE şi introducerea lor automatã în 'STANDARD   CMOS SETUP'. Dacã parametrii auto-detectaţi afişaţi nu corespund cu cei care ar trebui folosiţi de hard disc, nu-i acceptaţi. Apãsaţi <N> pentru a respinge valorile şi introduceţi-le pe cele corecte manual în ecranul Standard CMOS Setup.
  •  Urmãtoarea opţ

                                                     Save & Exit Setup

 Vã rugãm sã accesaţi penultima opţiune: "SAVE & EXIT SETUP" pentru a salva modificãrile şi a pãrãsi programul.
Aceastã opţiune vã permite sã salvaţi noile valori ale setãrilor în memoria CMOS şi sã continuaţi procesul de butare.
Selectaţi 'Y' dacã doriţi sã salvaţi sau 'N' dacã nu doriţi sã salvaţi şi apãsaţi <ENTER>.iune este Save & Exit Setup.

Exit Without Saving

 Vã rugãm sã accesaţi ultima opţiune: "EXIT WITHOUT SAVING" pentru a pãrãsi programul fãrã sã salvaţi modificãrile.
Aceastã opţiune vã permite sã pãrãsiţi programul BIOS fãrã sã înregistraţi o valoare nouã sau schimbarea uneia vechi.

Proceduri de reactualizare

Dacã sistemul BIOS are nevoie sã fie reactualizat, se poate obţine pe o dischetã de la furnizorul sãu. Discheta de BIOS include trei fişiere:
  1. "awdflash.exe" - Program utilitar de reactualizare a sitemului BIOS;
  2. "awdflash.doc" - Fişier cu informaţii utile;
  3. "(numele fişierului de reactualizare BIOS cu numãrul versiunii).rom".
  Procedurile de reactualizare sunt urmãtoarele:
  1. Se porneşte calculatorul normal în sistemul de operare DOS;
  2. Se introduce discheta specificatã în unitatea A (sau B);
  3. Se schimbã promterul pentru a avea acces pe dischetã - Tastaţi "a:\" sau "b:\" şi apoi "ENTER";
  4. Se ruleazã programul de reactualizarea a sistemului BIOS - Tastaţi "awdflash" şi apoi "ENTER";
  5. Tastaţi "(numele fişierului de reactualizare BIOS cu numãrul versiunii).rom" şi apoi "ENTER";
  6. Tastaţi "N" când apare afişat pe ecran mesajul: "Do you want to save BIOS (Y/N) ?";
  7. Tastaţi "Y" când apare afişat pe ecran mesajul: "Are you sure to program (Y/N) ?";
  8. Urmãriţi atent instrucţiunile afişate pe ecran. NU SCOATEÞI din unitate discheta de reactualizare BIOS şi nu opriţi calculatorul pânã când reactualizarea sistemului BIOS nu s-a efectuat complet;
  9. Ieşiţi din program şi opriţi calculatorul, fixaţi jumperul JP1 în poziţia 'Close' pentru a reseta CMOS-ul. Dupã aproximativ 10 secunde, fixaţi jumperul JP1 în poziţia 'Open', înapoi la poziţia lui normalã;
  10. Porniţi calculatorul şi testaţi sistemul pentru a vedea dacã funcţioneazã corespunzãtor sau nu.
    Detali despre placa ATC 1000+
Placa de bazã ATC-1000+ foloseşte Intel Flash ROM pentru a face acest BIOS mai uşor de reactualizat de programe speciale de pe dischetã sau de opţiunea plug & play a Windows'95.
Setãrile JP1 şi JP2 de pe placã sunt special concepute pentru reactualizarea Sistemului BIOS prin folosirea a Intel Flash ROM.
Când doriţi sã reactualizaţi Flash ROM-ul, trebuie sã fixaţi jumperul JP2 în poziţia '1-2'.
Dupã ce terminaţi reactualizarea la BIOS, trebuie sã fixaţi din nou jumperul JP2 în poziţia '2-3'.
Dacã doriţi sã reactualizaţi şi data CMOS, fixaţi jumperul JP1 din poziţia 'Open' în poziţia 'Close'.
SURSA:FACULTATEA DE ELECTRONICA SI TELECOMUNICATII (ETC) TIMISOARA